fredag 14 mars 2008

Det svänger, katten!


1. Duffy-Rockferry (musik) Visst, det är inget särskilt originellt med Duffys tillbakablickande Stax-soul men jag faller som en fura ändå. Snygga melodier, fenomenal sång och en jävligt snygg produktion gör ändå att musikåret 2008 plötsligt känns lite roligare. Och videon till Mercy! Good lord! Fortfarande snygg, fortfarande tassel-loafers, Fred Perry och eld under fötterna.

2. Hercules and Love Affair (musik) Jag skuggar Jocke och tar en till från hans lista. Så här ska disco låta 2008. Så här ska disco alltid låta. Rökarna med Antony från Antony And The Johnsons är naturligtvis bäst på skivan.

3. Erykah Badu-New Amerykah Part 1 (4th World War) (musik)


4. Ian Rankin-Exit Music (bok) Det är Rankin och det är bra. Dock inte lika het som de första böckerna jag läste om Rebus. Känns ibland som Rankin går på autopilot. Men han är fortfarande förmågan att fånga sina läsare.

5. Sébastien Tellier-Sexuality (musik) Ok, lite fusk. Har bara hunnit halvvägs genom skivan men ännu så länge låter det, eh, sensuellt.

Bubblar
Lägenheten såld (bostad) Äntligen! Inte riktigt till det pris frugan och jag hade hoppats på men nu är kontraktet skrivet och klart. Nu förbereder vi oss för flytten söderut till Älvsjö. Jippeeee!

Ruby Suns-Sea Lion (musik) Flummigt.

Tomas Andersson Wij-En sommar på speed (musik) Oj, vad han har fått stryk för sin senaste platta, den gode Tomas Andersson Wij! Oförtjänt tycker jag, som gillar den lille pretentiösa elegantens musik. En fin tolkning av Andreas Mattssons låt Summer of Speed höjer helheten ytterligare ett snäpp. Och stråkarna förstås. Det finns vackra stråkar i varje låt. Det gillar jag.

Lords of Dogtown (film)

Inga kommentarer: