torsdag 8 maj 2008

Fem söker en skatt

Ja, bäst att dra iväg en lista över sånt som definierat mig musikaliskt de senaste veckorna. Här hörs fem låtar, ganska olika i sin karaktär, men ändå blev det just dessa som fick plats på listan och inga andra!


1. För några månader sedan grävde jag ner mig i Kevin Ayers fyra första soloskivor. Fantastisk musik. Bäst är nog debuten Joy Of A Toy från 1969. Här kommer singelversionen av låten Singing A Song In The Morning, så effektiv som en hitlåt bara kan vara. Den hoppar liksom över sånt onödigt som verser!

boomp3.com


2. Visst var det Aimee Mann som gjorde One i Magnolia? Hursomhelst, här kan man avnjuta originalet, framfört av Harry Nilsson:

boomp3.com


3. New Order är stora favoriter hos mig. Den här låten är nu 25 år gammal, men hör hur modernt det svänger! Det som fascinerar mig mest är hur alla instrument flyter ihop. Syntbas och elbas slåss om utrymmet, det går inte att avgöra vad som är trummaskin och riktiga trummor. Rytmen är också intressant. Det låter dansant, men virveltrumman kommer på ett ganska oväntat ställe i takten. Lite Bo Diddley-disco, kanske?

boomp3.com


4. En Paul McCartney-låt från 1973 som fastnat hos mig. Det låter som en tidlös country-låt, men ändå lite som pop, och sådär lite lagom slirigt.

boomp3.com


5. Franska gruppen Kat Onoma är bortglömda doldisar. Albumet Stock Phrases från 1990 håller riktigt bra fortfarande, konstaterade jag när jag plockade fram det häromdagen. Det är ju ganska mörk rock, men ändå upplyftande på något sätt. Och makalöst kraftfullt med blåset i mittpartierna. Aldrig trodde man att man skulle försvara trumpet och saxofon...

boomp3.com

1 kommentar:

ED sa...

Det känns som att jag möjligen sålde den här plattan till dig på ett varuhus en gång på nittonhundratalet.

//ED