onsdag 9 april 2008

Ny sida av stan

1. Ny lägenhet (paradis) Under kåkstaden av flyttkartonger vilar paradiset. Allt här på Götalandsvägen 237 är nytt och fräscht. Det är t o m så att gatan vi bor på ännu inte finns på kartan. Bokstavligen. Min sökning efter en cykelväg från hemmaadressen till Södra station började på en helt annan del av Götalandsvägen.

Allt känns stort, ljust och rymligt, trots att kartongerna nu tar det mesta utrymmet. Badrummet har ett badkar. Ett badkar! När händerna är alltför sönderflådda och armarna ber om nåd kan man lägga sig där en timme eller två och lyssna på sin iPod. Mmmm...

2. Portishead-Third (musik) Jag är också fast. Portishead har lyckats uppdatera sitt sound och låter som... ingenting annat just nu. Det enda referens jag kommer att tänka på är Scott Walkers The Drift. Det är modig och uppkäftig musik väldigt långt från det trendkänsliga och ängsliga.



3. Födelsedag. 39 år. Jag välkomnar medelåldern med öppna armar. Och jag gör det i ett par fina brogues från Barker, som min hustru och mina föräldrar hade den goda smaken att sala ihop till. Ja, jag erkänner. Jag är sko-fetischist. Sue me.

4. U2-Red Hill Mining Town (musik)Det kan vara så att Arenan värjer sig, men i min bok är The Joshua Tree världsförbättrarnas största stund. Och Bono har aldrig låtit mer innerlig än i den här låten.



5. Monica Zetterlund-Ett lingon som satts i ett cocktailglas (musik) Den här 6-cd boxen är kanske mitt livs bästa skivköp. Hittade den begagnad på Vaxkupan i Norrköping, i oförskämt bra skick. CD-skivorna är gjorda i guld.

Monicas röst fick ge mig och frugan lite svalka när vi packade upp kartonger i måndags.

Bubblare:
Dubstar-Not So Manic Now (låt)
Black Sabbath-Mob Rules (musik)
Tobbe baby (vän) Med armar av stål.
Umeå (stad) I diset av en Gimlet var allt som förut men ändå inte. Som gäst hos verkligheten på Hotel Royal var jag inte mer än en just en gäst i min gamla hemstad.
Jean-Michel Jarre- Equinoxe (musik) Sebastien Tellier har punktmarkerat J-M Jarre inför sin senaste skiva.
Cykel (fordon) Premiärtur från Älvsjö idag fredagen den 11 april. Det tog 25 minuter. Helt ok.

Inga kommentarer: