tisdag 5 februari 2008

Lista v. 6


1. Cherry Ghost-Thirst For Romance (musik) Cherry Ghost dissas hårt på NME men vem fan läser NME dessa dagar? För oss som var mer än lite besvikna på Richard Hawleys senaste skiva är den här skivan ett fint substitut.

2. Lawrence Wright-Al-Qaida och vägen till den 11 september (bok) En ganska hårt hållen amerikansk vinkling på Al-Qaida men likafullt intressant. Lawrence Wright försöker att ge en förståelig bild över den muslimska fanatismen i modern tid, från mitten av 60-talet till Ground Zero. Ibland lyckas han men det är lätt att fara vilse som läsare bland alla fraktioner och namn som far förbi. Ointressant läsning blir det dock aldrig.

3.Laura Marling-Ghosts (musik, låt) Laura Marling uppdaterar Joni Mitchell för 2000-talet. Snygg video.

4. Tindersticks-The Flicker of a Little Girl (musik, låt) Det låter som vanligt, det låter bra.

5. Mammas nya kille (radio) Det är fortfarande lika roligt.

Bubblar
The Sundays-Thinking About You (musik, låt)Jag missade The Sundays Static & Silence, den tredje (och sista skiva?), helt när den kom. Den har jag tagit igen på senare år, vilket jag är glad för. Den är faktiskt jättebra. Mycket bättre än Blind.

Creedence Clearwater Revival-I Put a Spell On You (musik, låt) Jag har aldrig varit besatt av gitarrsolon. Inte ens som ung hårdrockare. Visst, det var ett schysst inslag i låten men inget som jag spelade in hela blandband med. CCRs furiösa version av Screamin´ Jay Hawkins låt har dock ett solo som man lägger märke till. Det fräser, böljar och sköljer över mig som lyssnare. Samtidigt känns solot som en helt naturlig del av låten, det tar inte över vare sig sången, basen eller trummorna. Tvärtom, låtens solo förstärker snarare helheten. Så ska ett bra solo låta.

Bubblar inte
Lägenhetsförsäljning (ångestframkallande) Ja, vad ska man säga. Jag trodde det var svårt att hitta en bra lägenhet i Stockholm. Uppenbarligen är det inte så. Det verkar finnas hur många bra lägenheter som helst till försäljning och alla är mer atteraktiva än vår nyrenoverade tvåa på 43 kvm med balkong i söderläge och med närhet till alla slags kommunikationer. Om jag är bitter? Det kan du ge dig fan på...

Inga kommentarer: