fredag 25 januari 2008

Lista 25 januari 08

Det är fredag och då ska man ju lista. Och jag gör det väl på på mail och bloggen då, för att inte räknas som en hater...


1. Canon EOS 350D (digital systemkamera)
Som jag nämnt tidigare köpte jag den lätt begagnad av en kompis kompis, och jag använder den nästan dagligen. Det blir lätt hötorgskonst när man går runt och fotar i Västra hamnen och på Ribban, men man måste ju öva på nåt. I vilket fall som helst så älskar jag den, och är helt fascinerad över hur lite den väger fast det är en systemkamera. Om nån är intresserad kan ni kolla in min nya fotoblogg också: http://foto-sara.blogspot.com

2. Säkert! - Faller isär och Hello Saferide - I Was Definitely Made For These Times (låtar)
Jag insåg just att jag inte listat de två låtar jag lyssnat mest på under de senaste månaderna! Laddade ner Säkert!-demon "Faller isär" från hennes MySpace (text och länk här: http://sakert.blogspot.com/2007_05_01_archive.html) och trots det råa formatet är det en av världshistoriens bästa låtar. Kvinnan är ett geni - hur kan man skriva en så här fantastisk text och ha råd att inte ge ut den? Varenda ord i den här låten är bara rena diamanter. Och så tog jag äntligen tag i att leta rätt på "I Was Definitely..." som tydligen släpptes på nätet genom nån engelsk sida och på vinyl (har beställt genom Rough Trade men inte fått än) och den har fått mig att dansa både i mitt vardagsrum och på stan många gånger på sista tiden.

3. Au Revoir Simone - The Bird Of Music (cd -07)
Beställde den här för länge sen och när jag väl fick den efter extremt mycket förseningar och krångel var jag inte längre så sugen på att lyssna på den, så det var först förra veckan som jag tog tag i att verkligen lyssna på den. Lite mesigt mellan varven, men å andra sidan ett par riktigt glada och fina låtar. Se den supersöta videon till "Sad Song" här: http://www.youtube.com/watch?v=gFG-cUQ1a8k
(jag vet inte hur man gör för att lägga upp videos, så ni får leva med att det är en länk bara)

4. Film och tv-serier
Har inte lyssnat på så mycket ny musik på sistone, men har å andra sidan börjat ladda ner filmer, så de senaste veckorna har jag sett Pan's Labyrinth (ganska bra, onödigt läskig på sina håll), Me And You And Everyone We Know (lika söt som första gången) och Moulin Rouge (ville inte egentligen, tvingades av en kompis - den var väl färgglad och fin, men nja…), plus Galaxy Quest på dvd (så sjuuuukt rolig även femte gången) och efter att nu ha gått igenom Spaced-boxen ger jag mig nu in på att se om Arrested Development-serien en tredje gång eller hur många det nu blir. Ser nu mest fram emot att se om Thumbsucker. Och att koppla ihop tv:n med datorn.

5. P3 Guld (event)
Fick tyvärr varken ackreditering eller biljett till galan, men tittade på den på tv, via msn tillsammans med min vän Anna i Stockholm. Gillar galor där det nästan uteslutande är bra artister nominerade och där ens favoriter faktiskt kan vinna priser. Yay Annika Norlin och Timo! Så värda alla priser de får.


Bubblar:
- Axwell & Sebastian Ingrosso vs Salem Al Fakir - It's True (inte ett jättefan av Salem, men den här versionen gillar jag. Mycket bra att promenera till dessutom.)
- Terry Callier - Caravan Of Love
- Housemartins - Caravan Of Love
- slips (del i min nya preppystil som jag har som alternativ ibland: svart-vit-randig på tvären, mycket stilig)
- att jag är rätt så lycklig i mitt nya liv (trots att det just nu är lite negativa förändringar på jobbet, men det ger sig)

- två olika fredagsöl efter jobbet idag
- fondue på restaurang imorgon!

/Pop-Sara

2 kommentarer:

Jonken sa...

Way to go, girl! Snyyyyyg lista!

Henrik Lång sa...

"Faller isär" är verkligen en riktigt pärla, som obegripligt nog lämnades utanför skivan. Men det var ändå en stor tröst - ja, till och med ynnest! - att få höra den i en gnistrande version på livepremiären tidigt i somras.