fredag 25 januari 2008

Lista 25/1-08

1. You have placed a chill in my heart - Eurythmics (80-tals låt)
Höstens och vinters stora Wham!-revival följer jag upp med att få gåshud av denna Eurythmicslåt och undrar varför jag inte har en enda skiva med Eurythmics? Fantastiskt låt och Annie Lennox har en fantastisk röst! Dessutom älskar att höra en låt för första gången på 20 år och inse att jag fortfarande kan texten och varenda extra oh och ah sitter djupt markerat i ryggmärgen!

2. Fear of flying - Erica Jong (70-tals bok)
Min bokklubb har snöat in på feministisk litteratur efter machomännern på den kalifornska musikscenen på 70-talet som beskrevs i 'Hotel California' av Barney Hoskeys. Nu läser vi Könskrig och Rädd att flyga och den sistnämnda är inte alls så daterad som jag förväntade mig, jag trodde att det skulle vara mer arga manshatarkvinnor men huvudpersonen känns ganska normal än så länge så här 1/3 in i boken.

3. För varje hjärtslag - Anna Järvinen & Annika Norlin (cover för Musikbyrån)
Dragspelet och Annikas röst skär i hjärtat.



4. Mad Men (tv-serie 07)
Första avsnittet av Mad Men visades igår på kanal 9 och det verkar lovande. Speciellt roligt att se denna serie som utspelar sig på 60-talet innan den sexuella revolutionen och kvinnans frigörelse samtidigt som jag läser Rädd att flyga för att få ett före och efter perspektiv. Hoppas bara att det är en serie som får leva längre än en säsong...

5. Secretary (00-tals film)
SVT visar väldigt mycket film just nu som jag velat se länge, Secretary för två veckor sedan, 24 hrs party people förra veckan och igår missade jag Elephant. Jag är speciellt glad att jag såg Secretary för Maggie Gyllenhall var så himla bra och snygg och James Spader spelar i ännu en film om sex och det känns ok. Det mesta var udda och ändå helt normalt.


Skivor jag inte fattar att jag glömde i 07-sammanställningen
of Montreal - Hissing fauna, are you the destroyer?
The Changes - Today is tonight
Shout out louds - Our ill wills
Roisin Murphy - Overpowered


En bra helg till er alla!
/Catharina

Inga kommentarer: