måndag 28 januari 2008

Lista v. 5.

Det här blir en lista i huvudsak tillägnad biblioteket Punkt Medis. Som tur är har ingen av bibliotekarierna läderbyxor där. För detta är jag oändligt tacksam.

1. Joe Henry-Tiny Voices (CD) Joe Henry har tydligen gjort någon skiva med Jayhawks. Den har jag inte hört men den här är bra. Atmosfärisk americana som påminner lite om Jim White och en hel del om Daniel Lanois, åtminstone i produktionen.



2. Natalie Merchant-The House Carpenter´s Daughter (CD) Natalie Merchant var tidigare chanteusse i folk-popgruppen 10.000 Maniacs. Den här soloskivan är hennes tolkning av folkmusik, och den tolkningen är inte helt fel.

3. Rush-Hold You Fire (CD) Det finns alltid tid för en powertrio.



4. Genesis-...And Then There Were Three (CD) Äh, va fan. Jag slänger in en powertrio till.

5. Johan Johanssón-IBM 1401, A User's Manual (CD) Stilla, vacker musik som bara är. Jag tänker gejsrar, vindpinade vidder och den första datorn på Island.

Bubblare (här utökar jag paletten något och slänger in lite annat som gjort mig nöjd den senaste tiden)

Vem älskar Yngve Frej (Film) Gus Dahlström, Loffe, Allan Edwall och Slas. Det kan ju inte bli fel. Det blir det inte heller. Mer en meditation över en svunnen tid än en film men resultatet blir ändå en fulländad filmisk upplevelse.

Geroge Jones-I Am What I Am (CD) Jag känner att jag måste återkomma till den här skivan i ett annat forum. Det är den värd.

Ben Sherman-kavaj (plagg) Mitt absoluta fynd på årets rea.

Lykke Li-Youth Novels (musik) Du kan lyssna gratis här.

Förstår inte:
Lightspeed Champion (musik) Men låtarna då? Melodierna? Var är dom?

1 kommentar:

spengochrille sa...

Hej Jonken

Håller helt med dig angående Lightspeed Champion, men tycker å andra sidan att Joe Henry har samma problem.