torsdag 17 januari 2008

Listan 17 januari

OK, dags för Conans bloggdebut på Hi-Five! Here goes...

1. Radiohead
(band)
Även om jag drar på fantastiska Subterranean Homesick Alien ibland (särskilt när det är stängningsdags på bibblan då den ljuder ödsligt och mäktigt över de tomma bokhyllorna) så hade jag nog släppt Radiohead. Ända tills i julas, då Hasse visade mig Scotch Mist-filmen på Tuben och jag snudd på golvades. Så otroligt bra! Det jag hört av In Rainbows (trots det hiskeliga omslaget) lät jävligt bra, och förstasingeln Jigsaw Falling Into Place är smått knäckande. Jag gillar verkligen videon där de lånat knarkarkameran från Requiem for a Dream med fint resultat. Har tom börjat såsa in på Wikipedia för att läsa om vilka effektpedaler gitarristen Ed O'Brien använder. Doh!



2. Michael Clayton (bio)
Clooneys m.o. är ju att göra lite kommersiell skit då och då (typ Ocean's 12-13) och sen göra avbön med "kvalitetsfilm" som Syriana eller The Good German (som iofs sög) eller nu Michael Clayton som jag såg i förrgår och avgudar. Jäsiken så bra manus, så bra skådisar (Tom Wilkinson!), så spännande och mångbottnat. Se!

3. Band of Horses - Cease to Begin (cd)
Skägg & flanell har väl inte låtit såhär bra på tio år? Jag älskar skivan, älskar Ben Bridwells lilla läspning under jätteskägget. Detlef Schrempf är den vackraste kärekssång jag hört sen Curtis So In Love. Och då var det väl själva FAN att konserten på Debaser i mars har hunnit bli slutsåld innan jag fick tummen ur. Om det är nån fajver därute som sitter på 2 st biljetter (inte loserbiljetter till bion, please) så köper jag på studs.



4. Doris Lessing - The Fifth Child (roman 1988)
Hade inte läst nåt av Lessing förut och eftersom Horace sa att det var här man skulle börja så... Drabbande porträtt av familjemekanismer, lite surrealistisk skräck och ett tankeväckande moraliskt dilemma i mitten, skriven i ekonomisk stil. Ruggigt bra.

5. The Warriors (dvd)
Hade inte sett denna klassiker på åttiotalet när det begav sig men kom äntligen till skott i söndags (1 för 39, 3 för 99 på Siba, anyone?). Underhållande såklart även om tempot var allt annat än hypersnabbt och våldet ganska tamt med dagens mått mätt. Favoritgäng: såklart The Baseball Furies, med baseballdräkter, Kiss-sminkning och baseballträn. De borde INTE fått spö av de rätt lama Warriors, men det får man väl köpa.

Bubblar:
Damages (tv)
The Sarah Silverman Program (tv)
Fela Kuti

Trevlig helg!

Inga kommentarer: